A Civil Hírháló hírei

________Címe:A Dél-alföldi kerékpáros hálózat koncepciója
______Forrás:BringaInfo
__Beérkezett:11/24/2000
_______Megye:
______Típusa:tudósítás
______Témája:
_Tárgyszavak:kerékpározás, Országos Kerékpárút Hálózatért Alapítvány

(BringaInfo) A Dél-alföldi kerékpáros hálózat koncepciója
Augusztus végén Szegeden került sor a Dél-alföldi kerékpáros központok és
regionális kerékpárforgalmi hálózatok létesítése programjának ismertetésére
és megvitatására. A 90-es évek eleje óta folyik, elsősorban az Országos
Kerékpárút Hálózatért Alapítvány keretében egy regionális, alulról építkező
kerékpárút hálózat és a kapcsolódó segítő infrastruktúra háttér
koncepciójának kidolgozása.
Az elmúlt két-három évtizedben nálunk is felfutó motorizáció háttérbe
szorította a korábbi tradíciók szerint kialakult helyi, kistérségi
kerékpáros "hivatás" forgalmat, míg a mellékút hálózat állapota sem bátorít
kerékpározásra. Ugyanakkor hazánkban is szélesedik a felismerés, hogy a
kerékpározás, mint a fenntartható mobilitási stratégia egyik fontos, "lágy"
eleme komoly potenciállal rendelkezik a hivatásforgalmon túl a turizmus,
helyi természeti és kulturális értékeink feltárása, közkinccsé tétele és
nem utolsósorban az egészség megőrzését célzó életmód elterjesztése,
kialakítása területén.

A most megtárgyalt program a három regionális, ún. referencia kerékpáros
központ és helyi hálózat - Szécsény, Zalalövő és Csongrád központokkal -
három dél-alföldi megyét, (Bács-Kiskun, Csongrád és Békés) érintő
vonatkozásait dolgozza fel megvalósíthatósági tanulmány formájában. A
program a közlekedési integráció, a kerékpározásnak mindenekelőtt a
környezetbarát módokkal, a vasúttal és perspektivikusan a vízi
közlekedéssel való szerves kapcsolódás alapelvére épül. A hálózat elemei
helyi konzultációk, igényfelmérések és az önkormányzatokkal valamint az
állami közútkezelő (megyei) KHT-kal történt egyeztetések alapján alakultak
ki, ugyanakkor a helyi hálózat kapcsolódik az országos elképzelésekhez
(országos területrendezési terv, EURO-VELO® hálózat hazai elemei) valamint
a dél-alföldi területfejlesztési koncepcióhoz, a három megyét felölelő
régióra mintegy 1600 km-es kerékpárút hálózatot javasolva. Meglévő
közutaknál csak 1000 egységjármű/nap forgalom alatt - 1000-2000 között
pedig feltételesen - javasol kerékpár forgalmat, ezen értékek felett

elkülönített kerékpár sáv ill. kerékpárút létesítését. Itt nem kevés gondot
okoznak az autópálya műtárgyak, amelyek szűk keresztmetszetet jelentenek,
ezért a vonatkozó tervezési szabályzatok módosítása lenne szükséges.
A program hátterét egyfajta adattár is megalapozza, benne egy regionális
közlekedési helyzet felméréssel, az érintett lakosság egészségi állapota
helyzetével, a természeti környezet állapotával, a térség természeti,
történelmi, kulturális értékeivel, a kapcsolódó falusi turizmus
lehetőségeivel. A hálózati adatok és a főbb információk digitális
térképeken kerültek ábrázolásra. A kapcsolódó kerékpáros központok -
megyénként 3-5 - telepítése az egy napon belüli elérhetőség mellett a
régiók természeti, kulturális értékeinek súlypontjait és a határmenti
regionális együttműködés szempontjait is figyelembe veszi.
A program irányítói az abban részt vevők partnerségére és külső
támogatásokra számítva annak folyamatos megvalósításával egy környezetbarát
regionális közlekedési stratégia kialakulását remélik. Ezen belül a program

a kerékpáros mobilitás egyfajta rehabilitációját, részarányának növekedését
hozhatja, az ezzel járó pozitív mellékhatásokkal, sőt egyfajta
multiplikátor (sokszorozó) hatással a környezetbarát közlekedési formák
fejlődésére. A kerékpáros infrastruktúrához, a falusi és lágy turizmushoz
kapcsolódó befektetések vonzásához, a térség népesség megtartó képességének
javításához is hozzájárul majd a program. Az egyik legfontosabb elem
azonban egyfajta felfogás és életmódváltás, egy kerékpáros kultúra
elterjesztése összekötve a társadalmi és gazdasági előnyök érvényesítésével.
(BringaInfo, dr. Mészáros Péter E-mail: meszaros@kku.bme.hu)


Előző hír
Az adatállomány névjegye
Következő hír