Soros Alapítvány Évkönyv 1997
Nyomtatóbarát változat

<<Tartalom
<<Előző fejezet
Business Basics (BB) Vállalkozásfejlesztő Alapítvány
1126 Budapest, Böszörményi út 8.1/2.
Tel/Fax: 156-2357, 201-4601, E-mail: bbf@bbf.hu

35 000 000 Ft

A BB Alapítvány kis- és középvállalkozások fejlesztésére Jött létre 1990-ben. Az Alapítvány alapvető célja, hogy általános és egyedi üzleti tanácsadást nyújtson, valamint szakirányú tréningprogramokat tartson a Magyarországon működő kis- és középvállalkozók számára, felhasználva szakemberei tapasztalatait és nemzetközi kapcsolatait.
A BB Alapítvány célja nemcsak az, hogy megtanítsa a vállalkozókat tanulni és tanácsot kérni, hanem az is, hogy olyan szervezeteket támogasson, amelyeknek a megváltozott gazdasági feltételek között vállalkozóként kell viselkedniük a nonproflt szektorban. A BB Alapítvány ezzel a támogatással járulhat hozzá az erős civil társadalom megteremtéséhez.
1997-ben a BB Alapítvány a Soros Alapítvány 35 millió Ft támogatásából gazdálkodott, és 9,2 millió Ft bevétele volt (Ez a bevétel „matching fund"-ként került a BB Alapítvány költségvetésébe, lehetővé téve a Soros Alapítvány támogatásának még szélesebb körű felhasználását.)

1. Tanácsadás

6 800 000 Ft

Rövid és hosszú távú tanácsadás, amely az ügyfélnél és a BB Alapítvány irodájában zajlik, segítséget nyújtva a vállalkozóknak pénzügyi, marketing-, stratégiai és üzleti tervezés, exportlehetőségek, cégvezetéssel kapcsolatos kérdések, valamint a növekedés, illetve szervezetfejlesztés területeken. 1997 folyamán a BB Alapítványnál 17 ügyfél részesült hosszabb távú, és 53 kisvállalkozás rövid távú tanácsadásban. A tanácsadásra fordított összeg: 6,8 millió Ft volt.

2. Üzleti szemináriumok

18 900 000 Ft

A BB Vállalkozásfejlesztő Alapítvány egyik legjelentősebb tevékenysége vállalkozói tréningek szervezése országszerte. A BB Alapítvány 1997 során kétféle tréninget tartott:
 vállalkozáson belüli tréninget a cég alkalmazottainak (pl.: csapatépítő, stratégiai tervezés) - ezek a tréningek az adott cég igényeinek megfelelően lettek kialakítva
 illetve nyüt, bármely vállalkozó által elérhető tréningek, például:

> Hogyan vegyünk részt vásárokon, kiállításokon?
> Reklám tréning
> Megjelenés
> A sikeres prezentáció titka
> Kommunikációs tréning
> Humánerőforrás-menedzsment
A BB Alapítvány tréningjein 1997-ben 381 vállalkozó vett részt. Az Alapítvány képzésre és tréningfejlesztésre az év során 18,9 millió Ft-ot költött.

3. Növekedés menedzsment program

8 900 000 Ft

A program két részből áll:
 Bentlakásos tréning
A háromnapos képzés intenzív, sok gyakorlattal tarkítva. A képzés célja kettős: egyrészt fel akarja hívni a vállalkozók figyelmét növekedésük lehetséges buktatóira, másrészt pedig össze kíván állítani egy olyan listát, amely az egyes cégek egyéni problémáit, illetve a közeljövő feladatait és lehetőségeit tartalmazza. A tréning a következő öt blokkból áll: személyes és kommunikációs készségfejlesztés; menedzsment és irányítás - hogyan bánjunk az emberekkel; marketing és prezentáció; pénzügyi források és humánerőforrás-menedzsment .
 Egyéni tanácsadás
A tréning során elkészített lista és a tréningen tanultak alapján a vállalkozók a következő héten elkészítik saját növekedési akciótervüket, amelyet egy félnapos egyéni konzultáció során a BB Alapítvány szaktanácsadói segítségével véglegesítenek, és amelynek alapján saját cégüket könnyebben át tudják segíteni növekedési nehézségeiken.
Mindezek alapján döntenek a vállalkozók arról, milyen tréning, illetve tanácsadási igényeik vannak/ lehetnek a jövőben, amelyek során a BB Alapítvánnyal hosszú távú kapcsolatot építhetnek ki.
1997-ben a program közel 1500, a kisvállalkozási szektorban tevékenykedő embert érintett, hiszen a programot követő fejlesztési tanácsadások, illetve tréningek a részt vevő vállalkozások további fejlődésére is hatással vannak. A programot a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány is támogatta, éves költsége 8,9 millió forint volt.

4. Információs központ vállalkozóknak

4 800 000 Ft

Az információs központ fő célja, hogy segítséget nyújtson az Alapítványhoz forduló vállalkozóknak export- és importpartnerek, kül- és belföldi befektetők felkutatásában. Az elmúlt évben jelentős fejlesztések történtek az információs központ részeként működő könyvtárban is. 1997-től már CD-n is hozzáférhető a Kompass katalógus adatállománya, ezzel is meggyorsítva a keresést.
A könyvtári szolgáltatásokat 1997-ben 12 vállalkozó vette igénybe.
A tanácsadások során az Alapítvány tájékoztatást nyújtott a magyar vállalkozók számára elérhető bankhitelekről, valamint más bel- és külföldi szervezetek hitelpályázati lehetőségeiről. Bankhitelekről az Alapítvány 1997. év során 83 ügyfélnek adott bővebb felvilágosítást.
Rövid (1-2 hónapos) külföldi képzéseket, szakmai ösztöndíjprogramokat szervezett az Alapítvány magyar kisvállalkozóknak az Enterprise Europe, illetve a PIET támogatásával. 1997-ben az Alapítvány szolgáltatásokra összesen 4,8 millió Ft-ot költött: ebben az iroda fenntartása nem szerepel. Az iroda bérleti díja és a működés finanszírozása 3,6 millió Ft-ba került.

5. Új források, tevékenységek

Az Alapítvány programjaihoz, illetve projektjeihez talált „match-ing" támogatókat: a Budapesti Vállalkozási Alapítványt és a Komárom, valamint Győr-Sopron megyei Helyi Vállalkozásfejlesztési Központokat. Tárgyalások folytak a Kamarák, az OKISZ, az MVA, a SEED és a PHARE egyes projektjeihez való hozzájárulási lehetőségeiről.
A BB Alapítvány több nemzetközi szervezettel is kapcsolatban állt 1997-ben: US AID, Nemzetközi Menedzser Központ, European Distance Education, CIPE, Junior Achievment Magyarország, PHARE, Wavehill Consultants London, Londoni Kereskedelmi Kamara, British Council.
A BB Alapítvány képviseltette magát a Washington D. C.: Strenghtening Women in Business konferencián A BB Alapítvány 1997-ben két kutatásban is közreműködött: befejezte az Indiana University US AID finanszírozásában folytatott kutatást, amely a kis- és középvállalkozói rétegre vonatkozott - 150 olyan vállalkozót követett folyamatosan, akik sikeresebbek az átlagnál, s jobbak a túlélési esélyeik. Az Anglia Politechnic University megbízásából folytatott kutatás pedig a vállalkozók saját pénzügyi helyzetéről, valamint a magyar pénzügyi szektorról megszerzett ismereteit vizsgálta. Ezek a kutatások a BB Alapítványnak 2,5 millió Ft bevételt jelentettek.

6. Szervezetfejlesztés

Egy Innovatív szemléletű, fiatalokból álló, ambiciózus tanácsadói csapat sorakozott fel 1997-ben a BB Alapítvány mögött. Képzettek, nagyvállalati gyakorlattal és hazai helyismerettel egyaránt rendelkeznek, és kihívást jelent számukra ez a munka. A kapott pénzügyi támogatások mellett a BB Alapítvány legfontosabb erőforrása ez a nyitott szemléletű és egységes látásmódú szakembergárda, amelynek léte legalább annyira új jelenség Magyarországon, mint a BB Alapítvány Növekedésmenedzsment programja.
Következő fejezet >>
Tartalom>>