Soros Alapítvány Évkönyv 1997
Nyomtatóbarát változat

<<Tartalom
Közoktatás-fejlesztési program

Az 1995-ben indult négyéves program, amelynek célja a közoktatás megújításának segítése oly módon, hogy az új, még általánosan el nem fogadott és el nem terjedt eszközök és módszerek egy fejlettebb, nyitott gondolkodású, a változások iránt fogékony, tudatosan ítélő demokratikus társadalmat készítsenek elő, működésének első három évében mintegy 17 millió dollárt költött a magyar közoktatás átalakulását támogató fejlesztésekre.
A Közoktatás-fejlesztési program viszonylagos önállósággal rendelkező, ám egymáshoz sok szállal kapcsolódó és egymást kiegészítő programokból áll, melyek önálló fejlesztési célokat követnek (pl. kisgyermekkori fejlesztés, társadalomismeret tanítása). Emellett több programot is átfogó fejlesztési célok támogatására is sor kerül (pl. tankönyvek kiadásának vagy szakmai szervezeteknek a támogatása). Az egyes programok vagy a magyar közoktatási rendszerben már meglévő kezdeményezések támogatását és új elemekkel való kiegészítését célozzák (pl. demokráciára nevelés) vagy teljesen új célokat tűznek ki (pl. oktatás és nyilvánosság program).
A Közoktatás-fejlesztési program támogatási stratégiájának alapelvei a következők:
 új (pl. számítástechnikai) eszközök terjesztését csak addig támogatja, míg azok meghatározó számban meg nem jelennek az iskolában,
 nem vállalja egy-egy intézmény folyamatos, napi működésének finanszírozását (kivételt csak olyan Intézmények képeznek, amelyek az Alapítvány céljainak megfelelően széles körben vállalják módszereik terjesztését),
 általában nem nyújt támogatást építési, felújítási és karbantartási munkák elvégzéséhez,
 nem támogat kutatásokat és olyan munkákat, amelyeknek a közoktatásban való közvetlen megjelenése nem lesz viszonylag rövid időn belül érzékelhető,
 kiemelten támogatja a hátrányos helyzetű csoportok iskoláztatását, ezen belül is kiemelt terület a hátrányos helyzetű kisebbségek oktatása,
 az elltnevelésl kísérleteket csak abban az esetben támogatja, ha ezek erőfeszítéseket tesznek az esélyegyenlőségjavítására,
 kiemelten támogatja a pedagógusok munkáját segítő szervezeteket és kezdeményezéseket.
A program egészét Irányító szakkuratórlum dönt a stratégiáról, költségvetésről, az alkuratóriumok által javasolt támogatások odaítéléséről és a programokba nem illeszthető pályázatokról. Az egyes programok saját Irányító testülettel, alkuratóriummal rendelkeznek, amelyek meghatározzák a stratégiát, és a szakkuratóriumnak javaslatot tesznek a pályázati kiírásokra, illetve a beérkezett pályázatok támogatására.
Következő fejezet >>
Tartalom>>